
Kansainväliset hankkeet
Business College Helsinki osallistuu kansainvälisiin projekteihin, jotka tukevat koulutuksen kehittämistä, ammatillista osaamista ja kansainvälistä yhteistyötä yhdessä eurooppalaisten ja globaalien kumppaneiden kanssa.
Yhteistyössä maailmanlaajuisesti
Business College Helsinki on aktiivinen toimija useissa kansainvälisissä kehittämishankkeissa, jotka tukevat koulutuksen kehittämistä, ammatillista osaamista ja globaalin yhteistyön vahvistamista. Hankkeet toteutetaan strategisten tavoitteidemme mukaisesti yhdessä koulutusorganisaatioiden, yritysten ja yhteisöjen kanssa sekä eri rahoittajien tuella.
Kansainväliset projektimme keskittyvät muun muassa koulutuksen ja ohjaustoiminnan kehittämiseen, yritysyhteistyöhön sekä opiskelija- ja asiantuntijavaihtoon. Nämä hankkeet tarjoavat opiskelijoillemme ja henkilöstöllemme ainutlaatuisia mahdollisuuksia laajentaa osaamistaan, vahvistaa kansainvälisiä valmiuksiaan ja luoda verkostoja eri kulttuurien ja alojen välillä.
Erasmus+ -ohjelman kautta oppilaitoksemme osallistuu Euroopan unionin vaihto-, yhteistyö- ja kehittämisohjelmaan, joka tukee ammatillisen koulutuksen ja eurooppalaisen yhteistyön kehittämistä. Vuonna 2021 käynnistynyt uusi ohjelmakausi 2021–2027 tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia oppimiseen ja yhteistyöhön.
Esimerkkinä kansainvälisestä toiminnastamme on Business Collegen koordinoima DIHUB-hanke, joka on osa EU:n Centres of Vocational Excellence (CoVe) -aloitetta. Tämä hanke tuo yhteen ammatillisen koulutuksen huippuyksiköitä ympäri Eurooppaa, mahdollistaen innovatiivisen ja monialaisen yhteistyön.
Kansainväliset projektit ovat olennainen osa oppilaitoksemme toimintaa ja tukevat tavoitettamme tarjota opiskelijoille ja henkilöstölle korkeatasoista koulutusta sekä laaja-alaisia kansainvälisiä mahdollisuuksia. Lue lisää opiskelijoiden ja henkilöstön kansainvälistymisestä täältä.
_________________
Vihreät kompetenssit ja saavutusten tunnustaminen osaamismerkeillä EBBD-ohjelmassa / GRACE
Tämä projekti valmistaa opiskelijoita tulevaisuuteen. He oppivat tärkeitä kestävään kehitykseen liittyviä taitoja ja saavat tunnustusta saavutuksistaan mikrosertifikaattien (osaamismerkkien) avulla. Tämä tekee EBBD-ohjelmasta osallistavamman ja tarjoaa opiskelijoille parempia mahdollisuuksia työmarkkinoilla.
Projektin tiedot
Kesto: 10/2024–10/2027
Rahoitus: Erasmus+
Koordinaattori: Rijn IJssel, Alankomaat
Osapuolet: Berufliches Schulzentrum 1 der Stadt Leipzig Wirtschaft und Verwaltung (Leipzig, Saksa), Gustav-Stresemann-Wirtschaftsschule (Mainz, Saksa), Rijn IJssel (Arnhem, Alankomaat) ja Nazaret Fundazioa (San Sebastián, Espanja).
Tavoitteet:
EBBD GRACE, eli Green Competences & Recognition of Achievements through Credentials in EBBD, keskittyy kahteen pääteemaan: kestävään kehitykseen ja mikrosertifikaatteihin.
Toimenpiteet ja tulokset:
Kestävän kehityksen osalta projektitiimi kehittää opintokokonaisuuden, jossa on selkeät oppimistavoitteet, tietoperusta ja taidot. Lisäksi suunnitellaan oppimistoimintoja ja koulutusta opettajille. Tavoitteena on varustaa opiskelijat taidoilla, jotka edistävät kestävämpää yhteiskuntaa.
Mikrosertifikaattien osalta tiimi tutkii, miten opiskelijat voivat saada digitaalisia tunnustuksia saavutuksistaan. Näitä osaamismerkkejä myönnetään Europass-alustan kautta, mikä parantaa heidän työllistymismahdollisuuksiaan.
Yhteyshenkilö: Hilla Helasaari, Kansainvälisten asioiden päällikkö, +358 50 4904546, hilla.helasaari@bc.fi
”Euroopan unionin rahoittama. Tässä esitetyt näkemykset ja mielipiteet ovat kuitenkin ainoastaan kirjoittajien omia eivätkä välttämättä vastaa Euroopan unionin tai kansallisen viraston näkemyksiä. Euroopan unioni tai rahoitusviranomainen ei ole vastuussa niistä.”

GREENLAB – Työmarkkinoiden viherryttäminen ammatillisen koulutuksen ja työnantajien kumppanuuksien kautta
Hankkeen tiivistelmä
GREENLAB-hanke pyrkii edistämään järjestelmällistä uudistusta ammatillisen koulutuksen sektoreilla kehittämällä innovatiivisia lähestymistapoja johtamisen ja konsultoinnin tehtävissä keskeisillä vihreän siirtymän strategisilla aloilla. Hankkeessa vahvistetaan yritysjohtajien ja konsulttien vihreitä taitoja verkko-opetuksen kautta hyödyntäen pieniä osaamiskokonaisuuksia. Tavoitteena on myös edistää rajat ylittävää ja monitoimijaista yhteistyötä ammatillisten kouluttajien, yritysten ja päättäjien välillä.
Hankkeen kesto ja rahoitus
Kesto: 2024–2026
Rahoittaja: Erasmus+ Tulevaisuuteen vaikuttavat projektit kategoria
Koordinaattori: CESIE (Italia)
Kumppanit
- EUROtraining (Kreikka)
- INCOMA (Espanja)
- Helsinki Business College (Suomi)
- Joist Innovation Park (Kreikka)
- Blue Room Innovation (Espanja)
- CSI (Kypros)
- GrantXpert (Kypros)
- CRnet (Suomi)
- CANDIDE International (Belgia)
- Syntra (Belgia)
Tavoitteet ja toiminta
Hanke pyrkii tunnistamaan keskeiset pehmeät ja kovat taidot, joita tarvitaan liiketoiminnassa vihreän siirtymän tukemiseksi, ja parantamaan näiden taitojen omaksumista ja tunnustamista pienillä osaamiskokonaisuuksilla. Toimenpiteet sisältävät muun muassa kansalliset tutkimukset kestävän kehityksen johtamisen ja ympäristöneuvonnan trendeistä, taitotarpeiden määrittelyä kyselyiden, puolistrukturoitujen haastattelujen ja fokusryhmien kautta, sekä kestävyystyöryhmän perustamista. GREENLAB kehittää oppimiskokonaisuuden ammatilliseen koulutukseen GREENLAB:n e-oppimisalustalla (EQF-taso 5) ja järjestää kansainvälisen kongressin, joka keskittyy uusiin mahdollisuuksiin VET:ssä tulevaisuuteen suuntautuneille johtajille ja konsulteille.
Kohderyhmät
Kohderyhmiin kuuluvat liikkeenjohdon ammattilaiset, projektinhallinnan asiantuntijat, yritysneuvojat, kestävän kehityksen konsultit ja muut avainhenkilöt, jotka ovat kiinnostuneita parantamaan taitojaan kestävämpien käytäntöjen omaksumiseksi, sekä ammatillisen koulutuksen tarjoajat liikkeenjohdon, projektinhallinnan ja neuvonnan aloilla.
Odottamamme tulokset
Hankkeen odotetaan lisäävän kiinnostusta kestävän kehityksen johtamisen ja ympäristöneuvonnan kysymyksiin, parantavan tietämystä pienistä osaamiskokonaisuuksista ja niiden eduista, sekä vahvistavan ammatillisen koulutuksen tarjoajien ja ammattilaisten valmiuksia vihreissä työpaikoissa. Lisäksi hanke edistää ammatillisen koulutuksen opintopolkujen innovaatiota ja monipuolistaa ammatillisen koulutuksen tarjontaa erityisesti jatkuvan oppimisen kautta.
Lisätietoja hankkeesta: Jouni Hytonen, kehittämispäällikkö, jouni.hytonen@bc.fi
_________________
Erasmus+ liikkuvuusprojektit
Merkonomien ja Datanomien liikkuvuutta lisäämässä -opiskelija- ja henkilöstöliikkuvuushanke (2015-2017)
Valmiina Maailmalle! -opiskelija- ja henkilöstöliikkuvuushanke (2016-2018)
Broaden your World! -opiskelija- ja henkilöstöliikkuvuushanke (2017-2019)
Osaava Ohjaaminen -opiskelija- ja henkilöstöliikkuvuushanke (2019-2021)
Mieli maailmalle -opiskelija – ja henkilöstöliikkuvuushanke (2020-2022)
Liikkuva BC (2022-2023)
Erasmus+ liikkuvuusprojekti –opiskelija – ja henkilöstöliikkuvuushanke (2023-2024)
Alkamisaika
21.10.2015
Koordinaattori
Business College Helsinki
Rahoittaja
Erasmus+

Projektin päätavoite
Hankkeessa tarjotaan sekä opiskelijoille, opettajille että muulle henkilöstölle mahdollisuus lähteä opintoja tai omaa työtä tukevalle ulkomaanjaksolle. Hankkeen päätavoitteena on kehittää opiskelijoiden ja henkilöstön valmiuksia työskennellä kansainvälisessä ympäristössä ja parantaa kielitaitoa.
Projektin kuvaus
Opiskelijat voivat hakea apurahaa työelämäjaksoilleen tai opiskelijavaihtoon Hollantiin, Irlantiin, Italiaan, Itävaltaan, Englantiin, Espanjaan, Maltalle, Puolaan, Ruotsiin, Viroon, Tanskaan tai Saksaan. Myös Euroopan ulkopuoliset kohteet ovat mahdollisia. Apurahan suuruus riippuu ulkomaanjakson pituudesta ja kohdemaasta. Henkilöstö voi hakeutua viikon pituiselle job-shadowing-jaksolle. Lisäksi opettajilla on mahdollisuus lähteä neljän päivän työelämäjaksojen ohjausmatkalle.
Lisätietoja
Hilla Helasaari, kv- toiminnan päällikkö | +358 50 490 4546 | hilla.helasaari@bc.fi
Orsolya Simon, kv-koordinaattori | +358 44 775 6012 | orsolya.simon@bc.fi
European Digital Playground
Kesto 2022-2024
Koordinaattori Business College Helsinki, Suomi
Yhteistyökumppanit
- Stichting ROC Summa College, Alankomaat
- Rijn Ijssel College, Alankomaat
- Nazaret Fundazioa, Espanja
- Skive College, Tanska
- Lycée Charles Pegui, Ranska
Projektin päätavoite
Luomme viitekehyksen, jonka avulla koulu voi sisällyttää yrityspelin yrittäjyysopintoihin.
Rahoittaja Erasmus+

Projektin kuvaus
Keräämme partnereiden parhaat käytännöt (”best practices”) ja keskeiset menestystekijät (”key success factors”). Viitekehys on kuvaus opinnoista ja valmennuksesta, joilla opiskelija pystyy oppimaan yrittäjyydessä tarvittavia tietoja ja taitoja sekä tietotekniikkaa. Näiden lisäksi viitekehyksessä on tarvittava kielitaito sekä tiimityöskentelytaidot erityisesti kansainvälisessä ympäristössä. Tärkeitä ovat myös tarvittava tietotekninen ympäristö, ohjaavien opettajien taidot (mm. tietotekniikka, yrittäjyys, kielitaito) sekä ajoitus. Testaamme tämän viitekehyksen keräämällä kuusi opiskelijaa jokaisesta koulusta pelaamaan yhdessä Edumundo yrityspeliä. Testauksen jälkeen viitekehykseen tehdään tarvittavat muutokset ja esitetään keskeiset menestystekijät.
Lisätietoja
Kaisu Luukka, lehtori, +358 50 505 6660 | kaisu.luukka@bc.fi
Orsolya Simon, kv-koordinaattori, +358 44 775 6012 | orsolya.simon@bc.fi
Embrasing diversity – increasing togetherness among Nordic students
Embrasing diversity – increasing togetherness among Nordic students on Nordplus Junior -liikkuvuushanke, jossa on mukana opiskelijoita Suomesta, Ruotsista, Tanskasta ja Islannista.
Projektin tiedot
- Kesto: 2023-2025
- Rahoittaja: Nordplus Junior
- Koordinaattori: Helsinki Business College Oy / Business College Helsinki
- Hankekumppanit: Nacka gymnasium (Ruotsi), Commercial College of Iceland (Islanti), Niels Brock Copenhagen Business College (Tanska), Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab / Prakticum (Suomi)
Tavoitteet:
Hankkeessa teemana on monimuotoisuus. Tavoitteena on lisätä opiskelijoiden tietoisuutta ja tietämystä monimuotoisuuden eri puolista Pohjoismaissa.
Toiminta ja tulokset:
Ohjelma sisältää yhteensä 4 projektiviikkoa, yhden kussakin osallistujamaassa. Monimuotoisuutta ja sosiaalista kestävyyttä projektiviikoilla tarkastellaan esimerkkien, ryhmätyöskentelyn, yhteisen keskustelun ja yritysvierailuiden kautta. Näkökulmina esim. miten monimuotoisuus työpaikoilla voi olla eduksi yrityksille pohjoismaissa, miten ja miksi integraatiota tulisi edistää oppilaitoksissa. Erityistä huomiota hankkeessa kiinnitetään siihen, miten erilaiset kansalaisjärjestöt, viranomaiset, nuorisojärjestöt ja yritykset työskentelevät monimuotoisemman yhteiskunnan puolesta. Miten opiskelijat ja nuorisojärjestöt voivat edistää monimuotoisuutta, integraatiota ja kulttuurista osaamista? Mikä on kunkin oppilaitoksen opiskelijakunnan rooli sosiaalisen kestävyyden edistämisessä? Sosiaalista kestävyyttä edistämällä opiskelijoiden hyvinvointi paranee ja johtaa parempiin oppimistuloksiin ja itsetunnon kohenemiseen.

Lisätiedot
Hilla Helasaari, kv- toiminnan päällikkö | +358 50 490 4546 | hilla.helasaari@bc.fi
Tuula Pahkala, projektipäällikkö | +358 50 564 3911 | tuula.pahkala@bc.fi
Strengthening the competence of adult students through international activities
Hankkeessa kehitetään palveluita, joiden avulla aikuisopiskelijat voivat kehittää kansainvälisyyteen ja monikulttuurisuuteen liittyviä taitoja.
Projektin tiedot
- Kesto: 2024-2025
- Rahoittaja: Nordplus Adult
- Koordinaattori: Helsinki Business College Oy / Business College Helsinki
- Hankekumppanit: Utbildning Nord (Ruotsi), Komvux Värnamo (Ruotsi), Tartu Vocational College (Viro), Pärnumaa Vocational Education Centre (Viro), Kaunas Information Technology School (Liettua), Køge Business College (Tanska), Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab/Prakticum (Suomi)
Tavoitteet:
Tavoitteena on tuottaa ratkaisuja, jotka antavat aikuisopiskelijoille enemmän mahdollisuuksia hankkia kansainvälisyyteen liittyviä taitoja opintojensa aikana. Mukana oleville organisaatioille hanketyöskentely tarjoaa mahdollisuuden hankkia uusia näkökulmia tai ideoita koulutuksen toteuttamiseen ja työskentely kansainvälisessä verkostossa on voimavara, jonka avulla oppilaitokset voivat lisätä osaamistaan ja vetovoimaansa. Hankeorganisaatioiden henkilöstö saa tilaisuuden kehittää kielitaitoaan ja verkostoitumistaitojaan. Benchmarking-keskustelut tarjoavat hankeorganisaatioille mahdollisuuden saada uusia ideoita ja mahdollisuuksia kehittää omia prosessejaan ja pedagogisia lähestymistapojaan.
Toiminta ja tulokset:
Hankkeessa keskitytään erilaisiin aikuisopiskelijoihin. Temaattisessa verkostossa jaetaan parhaita käytäntöjä ja hankitaan uutta tietoa kyselyiden avulla. Ensiksi hankkeessa kartoitetaan kunkin organisaation nykytilanne ja sen jälkeen keskitytään opiskelijoiden ja yritysten tarpeisiin. Kyselyiden tulokset ja muu tiedonkeruu auttavat oppilaitoksia suunnittelemaan innovatiivisia, aikuisopiskelijoiden tarpeisiin soveltuvia keinoja kehittää kansainvälisyyteen ja monikulttuurisuuteen liittyviä taitoja. Tavoitteena on, että hankkeen päätyttyä verkosto jatkaa yhteistyötä esim. liikkuvuushankkeen puitteissa.
Lisätietoja
Hilla Helasaari, kv- toiminnan päällikkö | +358 50 490 4546 | hilla.helasaari@bc.fi
Tuula Pahkala, projektipäällikkö | +358 50 564 3911 | tuula.pahkala@bc.fi

DI-VET-hanke
DI-VET (Fostering Diversity and Inclusion in Work-based Learning for Smoother VET-to-work Transition)-hankkeessa edistetään monimuotoisuutta ja osallisuutta ammatillisessa koulutuksessa ja työpaikoilla. Projekti tarjoaa koulutuksen ammattilaisille ja yrityksille työkaluja sekä koulutusta monimuotoisuuden tukemiseen ja tunnustaa osaamisen sertifikaateilla.
Projektin tiedot
- Kesto: 2023–2025
- Rahoittaja: Erasmus+ Cooperation Partnership
- Koordinaattori: MIR Academy (Ruotsi)
- Hankekumppanit: Diversity HUB (Puola), Accion Laboral (Espanja), Helsinki Business College (Suomi)
Tavoitteet ja sisältö
Tavoitteet:
- Koulutuksen ammattilaisten tukeminen: Kehitetään työkaluja ja koulutusta ammatillisen koulutuksen opettajille ja ohjaajille monimuotoisten opiskelijoiden tukemiseksi.
- Yritysten auttaminen: Tarjotaan yrityksille keinoja edistää monimuotoisuutta ja luoda kaikille sopivia työympäristöjä.
- Virallinen tunnustus: Vahvistetaan monimuotoisuuden ja osallisuuden osaamista sertifikaateilla ja mikrotutkinnoilla.
Toiminta ja tulokset:
Hankkeessa kartoitetaan tarpeet, kehitetään koulutusohjelma ja työkalut, luodaan sertifikaatti ja levitetään tuloksia.


Lisätiedot
Yhteyshenkilö: Helena Miettinen, projektipäällikkö
helena.miettinen@bc.fi, +358 44 775 6383
INNOVATE – Kehittää innovaatiojohtamista
INNOVATE-projekti tutkii, miten ammatilliset oppilaitokset ja yritykset voivat sisällyttää innovatiivisia käytäntöjä johtamiseensa. Hanke yhdistää ketteriä menetelmiä, muotoiluajattelua ja tekoälypohjaista analytiikkaa luoden ratkaisuja modernin työelämän tarpeisiin.
Projektin tiedot
- Kesto: 2022–2025
- Rahoittaja: Erasmus+
- Koordinaattori: Die Berater (Itävalta)
- Hankekumppanit: Syncnify (Ranska), Orange Hill (Puola), Catro (Bulgaria), Cardet (Kypros), CSES (Ruotsi), Helsinki Business College (Suomi)
Tavoitteet ja sisältö
Tavoitteet:
- Sovittaa yhteen nykyiset taidot ja maailmantalouden tarpeet.
- Koota innovaatiojohtamisen parhaita käytäntöjä ja selittää niiden vaikutus nykypäivän työpaikoilla.
Toiminta ja tulokset:
- Taustatutkimus: Innovaatioiden navigoiminen.
- Käsikirja: Innovaatiojohtamisen ja -prosessien kehittämiseen.
- Koulutus: Innovaatiojohtajille ja organisaatioille.


Lisätiedot
Yhteyshenkilö: Helena Miettinen, projektipäällikkö
helena.miettinen@bc.fi, +358 44 775 6383
Lue lisää: innovate-project.eu